Implementasi Model Pembelajaran Eksperiensial untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Peserta Didik SMK

Ririn Vidiastuti(1,Mail), Hartono Hartono(2), Dewi Kusmawaty(3)

(1) Universitas Sriwijaya SMKN 4 Palembang, Indonesia
(2) Universitas Sriwijaya SMKN 4 Palembang, Indonesia
(3) Universitas Sriwijaya SMKN 4 Palembang, Indonesia

MailCorresponding Author

Copyright (c) 2025 Ririn Vidiastuti, Hartono Hartono, Dewi Kusmawaty
Article Metrics→
  
Indexing Database→



Download Full Text: PDF

Abstract

Implementation of Experiential Learning Model to Increase SMK Students’ Learning Outcomes. This classroom action research aims to improve students' chemistry learning result of class XI TITL1 SMKN 4 Palembang through experiential learning model. The study was conducted in two cycles, each cycle consisting of two meetings. The data were obtained by using observation sheet and test instrument of student learning result which was done at the end of the meeting. Improvement of student learning outcomes can be seen from the average of student learning outcomes before the action done (T0) of 71,23 with mastery learning 42,86%, an increase in 1st cycle (T1) to 77,74 with mastery learning 62,86% and in the 2nd cycle (T2) increased to 84.23 with learning mastery 85.71%.

 

Keywords: classroom action research, experiential model, student chemistry learning result.

 

DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpp.v8.i2.201813


References

Alexandro, R., & Azahari, R. A. (2015). Meningkatkan minat belajar siswa melalui media visual pada materi tentang tindakan ekonomi dan motif ekonomi mata pelajaran IPS kelas VIII.D SMP Negeri 1 Dusun Tengah Kabupaten Barito Timur. Jurnal Penelitian IPS-FKIP Universitas Palangka Raya, 2(1), 53–78.

Amir, T. (2015). Merancang kuesioner: Konsep dan panduan untuk penelitian sikap, kepribadian, dan perilaku. Jakarta: Prenadamedia Group.

Baharuddin, & Wahyuni, E. N. (2010). Teori belajar & pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Budi, L., Yamtinah, S., & Redjeki, T. (2013). Pengaruh metode pembelajaran Group Investigation (GI) dan minat terhadap prestasi belajar siswa pada pokok bahasan struktur atom dan sistem periodik kelas XI SMAN 6 Surakarta tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 2(3), 10–18.

Daryanto. (2011). Penelitian tindakan kelas dan penelitian tindakan sekolah. Yogyakarta: Gava Media.

Nurhasanah, A. (2013). Peningkatan hasil belajar siswa melalui pendekatan experiential learning dalam pembelajaran IPA di Kelas V MIS Ma’arif Kauman. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(7).

Riduwan. (2013). Belajar mudah penelitian untuk guru – karyawan dan peneliti pemula. Bandung: Alfabeta.

Sudijono, A. (2012). Pengantar statistik pendidikan. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sudjana, N. (2012). Penilaian hasil proses belajar mengajar. Bandung: Ramaja Rosdakarya.

Suharto, T. (2012). Perbedaan keefektifan model pembelajaran experiential learning, sinektik, dan pengajaran langsung dalam pembelajaran apresiasi prosa fiksi ditinjau dari kecerdasan emosional siswa. Jurnal Karya Ilmiah IKIP PGRI Madiun, 17(2), 1–15.

Utami. (2013). Pengaruh model experiential learning berbantuan media benda asli terhadap hasil belajar IPA Peserta didik kelas IV SD Gugus 1 Kecamatan Tabanan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1.

Warsito, V. (2015). Penerapan model experiential learning untuk meningkatkan hasil belajar IPA Fisika siswa.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


View My Stats